Trafiekcijfers oktober 2013

 

Vergelijking tussen de periode Okt 2012 en 2013

2012
2013
Verschil
Commercieel:
200 241 +20,5%

 

 
2012
2013
Verschil
Bewegingen: 1.824 1.971 +8,1%
Passagiers: 14.555 18.292 +25,7%
Vracht/ton: 3.791 2.883 -23,9%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Okt 2012 en 2013

2012
2013
Verschil
Commercieel:
2.697 2.630 -2,48%

 

 
2012
2013
Verschil
Bewegingen: 25.274 22.067 -12,7%
Passagiers: 211.894 222.800 +5,1%
Vracht/ton: 43.400 37.449 -13,7%

Commentaar:

Oktober 2013: Vooruitgang passagierstrafiek maar dramatische vrachtcijfers

De cijfers van oktober 2013 met 2012 vergelijken, was deze maand niet zo eenvoudig. Er moet rekening gehouden worden met het feit dat in 2012 de luchthaven van 1 t/m 5 oktober gesloten was voor alle trafiek, wegens werkzaamheden. Die sluiting heeft toen uiteraard zijn invloed gehad op de dalende trafiekcijfers.

In theorie zou men voor oktober 2013 betere reële totalen verwachten, vermits de luchthaven 31 dagen operationeel geweest is.

Om een duidelijker beeld te krijgen van de echte evolutie hebben wij de officiële cijfers omgerekend naar daggemiddelden.


Oktober
2012
2013
Verschil
Bewegingen: 1.824 = 70,15/dag 1.971 = 63,58/dag - 10 %
Passagiers: 14.555 = 559,80/dag 18.292 = 590,06/dag + 5,4 %
Vracht/ton: 3.791 = 145,80/dag 2.883 = 93/dag - 36 %  !!!
Commerciële vluchten: 200 = 7,7/dag 241 = 7,77/dag Status quo


De stijging in passagiersaantallen in oktober 2013 was voornamelijk te danken aan Jetairfly, dat het zomerprogramma wat langer vloog, alsook enkele extra chartervluchten voor rekening van de Neckermann-groep en SV Zulte-Waregem.

De vracht ging daarentegen fors achteruit door het wegvallen van Saudia alsook de bekende trafiekverliezen sedert enkele maanden.

Opmerkelijk was ook dat het aantal losse vrachtcharters dit jaar zeer sterk daalde.

Als we echter een vergelijking maken tussen het aantal vrachtbewegingen en de reële vrachtcijfers, moeten we vaststellen dat de gemiddelde beladingsgraad deze maand veel lager was dan gebruikelijk.

Misschien speelde de aard van de ladingen gedeeltelijk wel een rol. Men kan een vol vliegtuig hebben, dat toch niet aan zijn maximum laadvermogen geraakt vanwege het soortelijkgewicht van de lading. B.v. een volle vracht bloemen zal minder wegen dan een volle vracht sperziebonen.

Hierop hebben wij natuurlijk geen duidelijk zicht. Eerlijkheidshalve moeten we bekennen, dat dit argument slechts voor een klein gedeelte de slechte cijfers zou kunnen beïnvloeden.

Het wordt hoog tijd dat nieuwe initiatieven het tij doen keren!